Pokud se chcete naučit psát efektivní tréninkové plány, musíte nejprve rozumět principům programového designu. Tyto principy se liší systém od systému. Ve StrongFirst jsou tři meta-principy: Kontinuita tréninkového procesu, vlnovitost zátěže a specializovaná variabilita.
Za druhé se budete muset naučit nástroje programového designu daného systému, jako např. žebříky, opakování na čas atd.
Za třetí musíte studovat úspěšné programové designy silových trenérů, kteří trénují stejný systém.
„Čím více jste vystaveni určitým vzorcům, tím více si je zapamatujete na nižší úrovni.“ píše Jeff Hawkins, zakladatel Palm Computing and Rewdwood Neuroscience Institute, ve své knize On Intelligence. „Toto vám umožní naučit se vazby mezi výše uloženými předměty na vrcholu. Toto je základ znalosti. Expert je někdo, kdo skrze procvičování a opakování vidí vzorce, které jsou příliš drobné, než aby si jich všimnul ne-expert, jako třeba tvar ploutví aut z konce padesátých let je ve tvaru O, nebo velikost skvrny na zobáku racka. Experti si všimnou i těch nejmenších detailů.“
To je důvod, proč byste měli studovat tréninkové plány Master SFGs Dana Johna a Geoffe Neuperta. Nikdo ze StrongFirst nenapsal více efektivní a jednodušší plány než tito dva gentlemani.
Zvažte následující plán z Geoffovy knihy Kettlebell Express!
- Obouruční swing – 20 minut každý den, 3 dny v týdnu
- Celkový čas: 60 minut za týden
- Celkový počet tréninků: 26
- Používejte středně těžkou kettlebell
- Nastavte svoji minutku na 20 minut
- Trénink 1: 8 perfektních opakování za minutu
- Trénink 2: 9 perfektních opakování za minutu
- Trénink 3: 10 perfektních opakování za minutu
- Trénink 4: 11 perfektních opakování za minutu
- Trénink 5: 12 perfektních opakování za minutu
- Trénink 6: 10 perfektních opakování za minutu
- Trénink 7: 11 perfektních opakování za minutu
- Trénink 8: 12 perfektních opakování za minutu
- Trénink 9: 13 perfektních opakování za minutu
- Trénink 10: 14 perfektních opakování za minutu
- Trénink 11: 15 perfektních opakování za minutu
- Trénink 12: 13 perfektních opakování za minutu
- Trénink 13: 14 perfektních opakování za minutu
- Trénink 14: 15 perfektních opakování za minutu
- Trénink 15: 16 perfektních opakování za minutu
- Trénink 16: 17 perfektních opakování za minutu
- Trénink: 18 perfektních opakování za minutu
- Trénink 18: 16 perfektních opakování za minutu
- Trénink 19: 17 perfektních opakování za minutu
- Trénink 20: 18 perfektních opakování za minutu
- Trénink 21: 19 perfektních opakování za minutu
- Trénink 22: 20 perfektních opakování za minutu
- Trénink 23: 18 perfektních opakování za minutu
- Trénink 24: 19 perfektních opakování za minutu
- Trénink 25: 20 perfektních opakování za minutu
- Trénink 26: 21 perfektních opakování za minutu
Rozložte tento plán, identifikujte vzorce, pokuste se napsat jiný tréninkový plán ve stejném duchu. Vaše první pokusy budou o něco lepší než plagiát. Ale nakonec, pokud to nevzdáte, budete schopni napsat svůj originální kousek. Monet a Manet patří do stejné impresionistické školy – ale i tak si nikdo nesplete obrazy jednoho od druhého.
- Originál článku: Pavel Tsatsouline, StrongFirst Chairman, How to Get Good at Programming
- Přeložil: Radek Doubrava, KB5 Gym Praha
[events_list]